מכתב פתוח לרב העיר צפת שמואל אליהו ולרבנים שחתמו על פסק ההלכה האוסר על השכרת דירות לערבים

בשבועות האחרונים התחילו לדבר על כך שכל מיני חברי כנסת מהקואליציה יתמכו בשמואל אליהו למשרת הרב הראשי הספרדי לישראל, ונזכרתי שלפני כמעט שלוש שנים כתבתי מכתב פתוח שהיה ממוען אליו, ושהיה כל כך פתוח שבעצם מעולם לא הוצאתי אותו ממגירת המחשב, אז אני מעלה אותו עתה באיחור קל ביחס לסוגיה שהיתה אז במרכז – שאלת השכרת דירות לערבים, בתקווה שאולי עתה ישתכנע הרב לשוב מדרכו הרעה ויחזור בתשובה שלמה:

שלום רב,

            קראתי בעיון פסק ההלכה שטרחתם לחבר בעניין השכרת דירות לערבים, ואף שאין להחציף פנים לרבנים, הרי שגם אין לשתוק מפני מורא בעלי שררה, ועל כן אני הקטן אעז לענות אתכם בדברים קצרים, שרובם ידועים ומוכרים, אך דומה שלא היו לפניכם בעת שהושטתם ידכם לחתום הפסק, ואם תגלו כי טעות בידכם וודאי תשמעו אמת ממי שאמרה, ותשיגו גבול חתימתכם מאותו פסק.

            ראשית, ידוע לכם כי אין ההלכה יודעת הגדרה זאת ששמה "ערבים". לפני ההלכה מצויים יהודים ומצויות אומות העולם. אם נכון שנאסר עלינו להשכיר דירות לערבים, הרי שיש לדייק ולומר שנאסר עלינו להשכיר דירות לבני כל אומות העולם, ואין להרשות להשכיר דירות לצרפתים, ערבים ואינדונזים גם יחד, ויש לתבוע סגירת כל שגרירויות אותן אומות הניצבות על אדמתנו, ואת סילוק כל התאגידים הזרים, כגון מקדונלדס וקוקה-קולה (אגב, האם נאסר עלינו לדעתכם להשכיר דירות גם ליהודים המגדירים עצמם ערבים, דוגמת הפרופסורים ששון סומך ויהודה שנהב, והסופר שמעון בלס?).

            שנית, גם מדינת ישראל אינה קטגוריה הלכתית. ועל כן היה עליכם להתייחס לארץ ישראל, ובנידון זה, כידוע לפניכם, מתווכחים הפוסקים מה הם גבולותיה של ארץ ישראל זו, האם נכללה בה רמת הגולן אם לאו, האם נכללה בה אילת אם לאו. אם אינן נכללות בגבולי הארץ, יש להתיר במפורש השכרת דירות ללא יהודים ברמת הגולן ובאילת ולאסור רק בשאר המקומות, אך אין בנמצא טעם להסתמך מבחינה הלכתית על גבולותיה של מדינת ישראל (שגם הם, כידוע, אינם ידועים).

            נוסף על כך, אם אומנם מצווה עלינו התורה לחיות בארץ ישראל ללא הגֵר (ואם כך, מדוע מצאה טעם לצוות אותנו להותיר העומר בשדה למענם?), על הרבנים החתומים על פסק ההלכה לשקול שקול היטב כיצד יראו חיים אלו של "עם לבדד ישכון" שניבא לנו בלעם, כי נודע בשערים שרבים הנהנים ממלאכותיהם של הגויים, ובתוכם מעשי ידיהם של ערבים ממש, ויודע כל הקהל בזכות מי מתנהלים בתי-החולים בשבתות קודש ומתרפאים רבבות יהודים, כמה מהם אותם היהודים ממש החתומים על פסק זה ובני משפחותיהם, ובזכות מי זורם החשמל גם בחגים ובמועדים להאיר בתי-הכנסת, וכן הלאה. במי ייעזרו החותמים בשעת הצרה כשיחדל גֵר מן הארץ? ולמי ימכרו חמצם מדי פסח?

            זאת ועוד, למדנו מפי גדולי רבנינו כי אסור להתגרות באומות העולם, והנה נמצאים אתם מתגרים בהן עד כדי סכנת נפשות ממש, כי אם יוודע בגויים כי עמדו כך וכך רבנים וציוו היהודים שלא למכור או להשכיר דירות לערבים, איך יעמדו אותם יהודים החיים בארצות ערביות ומוסלמיות, ולמשל במרוקו, בתורכיה ובאיראן, ויבקשו לפני המוסלמים לשכור מבתיהם? האם מוכנים אתם, במחיר התגרות זאת שאתם מבקשים להתגרות באומות, למרר חייהם של יהודים שלא חטאו?

            רבנים אתם, ופסקי הלכה שכותבים אתם, למען הציבור כותבים אתם אותם. והנה מצאנו בדורות קודמים של רבנינו רבנים כדוגמת הבן איש חי (רבי יוסף חיים) והרב יוסף משאש, אשר פסקו במגוון רב של נושאים, והעסיקו עצמם ברווחת הציבור, וידעו ללחוץ את בעל המאה ולהקל מעט על חסרי המאה. והנה אתם, בשעה שיושבי הארץ כולם נאנקים תחת עול הפרנסה, והמלכות, ממשלת ישראל, גוזרת עליהם גזרות קשות, ממלאים פיכם מים בכל מה שראוי וחשוב לפסוק בו, על שכר שמלינים המעסיקים והעושקים, ועל עובדי קבלן ללא זכויות, ומתירים אתם מכירת הארץ כולה לידי קומץ בעלי מאה בני המקום ובני חוץ (ולתאגידים שלהם נמכר ים המלח אין דת, גם לא יהודית), ואין קולכם נשמע, ורק כנגד הגֵר נמצא בכם העוז להתייצב?

            והאם אין מצב דברים זה נובע בדיוק מכך שכופפתם ראשכם לפני המלכות, כשקיבלתם עליכם עול משרותיה כרבני ערים, ואין בכם העוז להרגיז ראשי ממשלה ושריה ולהשמיע קול התורה לאמיתה? רק לפני מי שראשו כפוף מראשכם תבקשו להרהיב עוז? והנה ידוע לכל כי הקדוש ברוך הוא בחר לשרוף מקדשו ולגרש אותנו מארצו, על כך וודאי אינכם חולקים, ונתן הקדוש ברוך הוא הארץ לאחרים ועוד לא הודיע אותנו מפי משיחו כי מתיר הוא עתה את הגלות הארוכה, גם על כך לא תוכלו לחלוק. ואם כך למה מתנהגים אתם בשררה כאילו כבר בא המשיח, וכי שמעתם כבר הוראות מפיו לאסור מלחמה על מי שהקדוש ברוך הוא בחר להעביר להם ארצנו כעונש על חטאינו? נמצאים אתם דוחקים את הקץ ודוחים זמן ביאת משיח צדקנו לדורות רחוקים מאוד, שתצטנן בהם רוח גאווה השורה עליכם.

            רבני ערים אתם, אך מקווה אני כי מחוייבים אתם ליהדות כולה, לא רק לעיר כזאת או לעיר אחרת. יודע אני כי רואים אתם השברים ששברה מדינת ישראל ביהדות בדורות האחרונים, בחילון הכפוי של רבים מבני קהילות ישראל הבאים בשער הארץ, ובדריסה הגסה של מסורות יהודי המזרח שהיו מזלזלים בהם שדיבורם ערבי ממש וחזותם ערבית ממש, והיו אומרים זאת לגנאי, ממש כפי שאתם עתה מוצאים גנאי בערבים דווקא. היהדות עמוקה מני ים, ואין לצמצם אותם לקרקע ולדירות להשכרה, למדינה, לגבולותיה ולסעיפי הלאום בתעודותיה, וגם לא לתיעוב ערבית זאת שכתבו בה גדולינו, מרס"ג והרמב"ם ועד הבן איש חי. מי שמצמצם אותה לכך עושה בה שבר נוסף, ומהרס בתוך היהדות עד שלא יוכל איש להכירה. נמצאים אתם חוטאים, עם המדינה עתה, בדיוק באותו המקום שחטאו גוזזי הפיאות המפא"יניקים בשנות החמישים.

            סיפרה לנו התורה כי אלוהינו "אוהב גֵר לתת לו לחם ושמלה", ואתם שכחתם זאת בעת ששכחתם משפט היתום, ששוב אינו מטריד אתכם. שכחתם הציווים "ואהבתם את הגֵר", "וגר לא תלחץ", וקמתם כדור אשר לא ידע את יוסף, ואתם, בשונה מן הפסוק, לא ידעתם את נפש הגֵר, לא זכרתם כי גֵרים הייתם בארץ מצרים. ראויה לכם על כן הזהירות, כי ידוע לפניכם כי מי שמנדה ללא סיבה, סופו נידוי.

            מצאנו כי הקדוש ברוך הוא מוחק שמו כדי להרבות שלום בעולם. מי יתן ותמצאו גם אתם כוחות למחוק שמכם ולקיים מחדש את שנאמר: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם.

אודות almog behar

"צִמְאוֹן בְּאֵרוֹת", "אנא מן אל-יהוד", "חוט מושך מן הלשון", "צ'חלה וחזקל".
פוסט זה פורסם בקטגוריה מאמר, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על מכתב פתוח לרב העיר צפת שמואל אליהו ולרבנים שחתמו על פסק ההלכה האוסר על השכרת דירות לערבים

  1. אמיץ, מדויק, נחוץ וחד. היית כנביא מוכיח בשער.

  2. מרים הגיב:

    ואם יהיה לך שכן ערבי וילדיך ישחקו עימם וזה יראה להם טבעי ואח"כ יחליטו להתחתן עימם, גם זה בסדר מבחינתך? האם אתה לוקח הסיכון? פה ערבים קונים בקניון בגדים ליהודיות ואח"כ מבלים איתם ובסוף זה נגמר בשלולית דם (ממשית). מדברת נערה (יהודיה) עם בחור (מוסלמי, שכן חוקי ה"דת" שלו…), מתעלמת בכוונה מהסביבה, היא יורדת מהאוטובוס, הוא מסטלבט עליה עם חבר, לאן הגענו?!
    יש עניין של יהדות עם השפעות ערביות, כשם שהיהודים באירופה עשו תגובת נגד לנצרות. בארצות האיסלאם היהודים היו בדיאלוג עם שכיניהם, דיאלוג חשוב וחיוני, אולם איננו צריכים לבטל את זהותינו לשם כך.
    סבתי במרוקו, התחתנה בגיל 16. אחת הסיבות לנישואין בגיל מוקדם, היה מחשש לנישואי תערובת.
    איזה מחיר אישי כבד משלמים על נישואים מטופשים כאלה?
    השתתפתי בדיאלוגים עם מוסלמים, שילמתי מחיר אישי כבד, אך זה נראה לי חשוב, אולם כשאדם שישב לצידי שנה שלימה צעק באונ' העברית: "עוד פיגועים! עוד פיגועים!" (כתגובה להנפת הדגל ולשירת התקווה, תא לביא), אני רעדתי מכעס. שנה/ שנתיים אח"כ במקום ההפגנה ההיא היה פיגוע בפרנק סינטרה! ולא, אינני סולחת!
    באותה נשימה של דיבורי שלום – הם מפגעים. שלום לצד מלחמה? הילכו שניהם יחדיו בו זמנית?!
    אני מבינה את הצורך בדיאלוג, אולם באותה נשימה אל לנו לזנוח את האינטרסים שלנו כחברה.
    דיאלוג אמיתי לא יתרחש כל עוד לא תהיה הכשרה של הלבבות. האדמה בוכה, אך אינני רואה את הסוף.
    מעגל הדמים ימשך, כל עוד לא יהיו הסכמות בין אנשי דת.
    אני, בכל אופן זנחתי את דרך השלום, ועל אף המחיר הכואב, לא אוותר על זכותי לחיות כאן כיהודיה בארץ של יהודים, זכותם לגור פה, כל עוד
    והקם להורגך, השכם להורגו!

    בציפייה לתשובה,
    אני.

  3. מרים הגיב:

    להזכירך, בירושלים של ילדותי, כחילונים היינו מטיילים בעיר העתיקה, ומקיימים קשרי מסחר. סמטאות ילדותי הם סמטאותיה של העיר העתיקה. מה הדיר את רגלינו משם? ובשם אילו אינטרסים?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s