מכתב פתוח לחברת הכנסת עדי קול

עדי שלום, אני לא מכיר אותך אישית, אבל מהויקיפדיה שלך עולה שאת אדם עם כוונות טובות שעשה לא מעט לפני שהגיע לכנסת – הקמת את "מרכז ברירה", את "אוניברסיטה בעם", יצרת תוכנית לימודים בשם "דיני רחוב", היית רכזת השדולה לשלום הילד בכנסת, ועזרת לחברת הכנסת תמר גוז'נסקי שהיתה יושב ראש השדולה,
את מספרת בסטטוס בפייסבוק לפני מספר שעות: "היום אצביע בעד חוק המשילות. למרות שאינני מסכימה איתו. ואני בטח לא חושבת שיוביל ליותר משילות".
ביושר את מספרת את הסיבה שתצביעי בעד החוק: "חשוב לי לומר אם כן כי הבעד שלי לא יהיה בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד. וזו למעשה תהיה הפעם השלישית שאני עושה כן".
את וודאי מבינה שאין לרובנו האזרחים ציפיות גבוהות מחברי-הכנסת, ובגדול רובנו חושבים שרוב חברי-הכנסת משקרים לציבור, דואגים לעצמם, מתמחים בעסקנות קטנה, מלאים באגו – וחלק לא קטן שלהם גם מושחת ממש ופועל בשירות בעלי-הון, ובדרך מרוויח הרבה כסף.
דווקא בשל כך ממך יש לאנשים לכאורה ציפיות – את לא היית עסקנית פוליטית במפלגה לאורך שנים שנשחקה מן הצורך לעשות קומבינות קטנות וגדולות, החיים הפוליטיים לא השחיתו אותך בהדרגה לאורך עשרות שנים של התחככות בכוח ובעושר, לא היית צריכה לגייס מיליונרים שיתרמו לפריימריס שלך – את אישה ישרה שיום אחד יאיר לפיד, או איש מטעמו, פנה אליך והציע לך להיות מועמדת ברשימת "יש עתיד", ואת מעידה על כך ביושר: "יאיר ״הצביע״ בעדי בלי שנכיר. לא היתי בין חבריו, מקורביו, או שותפיו לאימוני הכושר (לצערי הרב). אלא סתם אחת עם חלום אמיתי לשנות את העולם".
ואת מוסיפה ומעידה שליאיר לפיד היו רק שתי בקשות ממך כאשר הוא בחר אותך לרשימתו: "נאמנות, ולהיות חברת הכנסת הכי טובה שאוכל". החלק השני של הבקשה הוא יפה – שתהיי חברת כנסת הכי טובה שתוכלי, ותיאבקי בשאלות של זכויות שונות שודאי הטרידו אותך עוד קודם לכן כפעילה חברתית וכדוקטורט למשפטים.
אבל מה היא הנאמנות שהוא ביקש? מה פירושה הפוליטי, המוסרי והאישי?
היום את מתרגמת את הנאמנות הזאת להצבעה בעד חוק שאת לא מסכימה איתו.
אבל אין זה חוק צנוע ופשוט שאת לא מסכימה איתו – את היום חברה בקואליציה יהודית שמעבירה חוק שימחק את הייצוג הפוליטי המפלגתי של המיעוט הפלסטיני בישראל בבית הנבחרים.
החוק הזה יעבור בזכותך ובזכות כמה אנשים טובים, שחושבים שנאמנות לאדם (ולבריתות הפוליטיות שהוא יצר) חשובה יותר מאשר נאמנות להגיונם ולמוסר ולציבור.
החוק הזה יעבור למרות שאין לו רוב בכנסת או בציבור – אבל הוא נכרך בעוד שני חוקים שגם להם אין רוב כל אחד בנפרד, על גיוס חרדים ועל משאל עם במקרה של הסדר שלום. כך יאיר לפיד יוכל לספר שהוא הביא שיוויון בנטל, וליברמן יספר שהביא משילות, ובנט יספר שהוא יכריח כל ממשלה לערוך משאל עם על הסדרים מדיניים.
ומה את תספרי?
תספרי שהיית נאמנה ליאיר לפיד, וגם עשית הרבה דברים טובים בכנסת, בהרבה וועדות, עם הרבה מקרים אישיים, והרבה חוקים טובים שקידמת?
או שתספרי שאת, ועוד כמה אנשים טובים, מהווים את עלה התאנה המכסה על האנטי-דמוקרטיות של החוק הזה ועל הקואליציה הזאת והממשלה הזאת?
כמה חוקים טובים תצטרכי להעביר כדי לפצות על כך שהעברת את החוק לייהוד הכנסת?
את רומזת שאם לא תצביעי עם יאיר לפיד היום בעד חוק המשילות תסולקי מסיעת יש עתיד וכותבת, "היום היא מחייבת, למעשה אם לא נלך יחד היום, לא נלך בכלל".
יכול להיות שיש מי שמאמין שכבר כשהקמת את "מרכז ברירה" ואת ה"אוניברסיטה בעם" היית צינית וחיפשת מקום בפוליטיקה ובכוח, וכך גם עם תוכנית "דיני רחוב" וריכוז השדולה לשלום הילד בכנסת.
אני לא חושב שהיית צינית, אני מאמין לך כשאת כותבת "באמת לא קל לי", אבל אני גם נבוך כשאת כותבת "אצביע היום בעד. בעד יאיר לפיד. לא ״שר האוצר״, לא ״המנהיג״, האיש. אם הייתם מכירים אותו, הייתם עושים כמוני. שיהיה לכולנו בהצלחה". נבוך כי זה מוזר שמי שעשתה דוקטורט במשפטים בסוף היום מצביעה לאדם, גם אם לא ל"מנהיג" אלא ל"איש".

הבחירה שלך, עדי, ושל עוד מספר "אנשים טובים", לרשימת יש עתיד, הציגה את יאיר לפיד כרודן נאור, כזה שאומנם אינו נועץ בציבור, אבל בוחר בחירות טובות מן הציבור, שאם רק ינתן לו יבחר אותן בשבילנו, את אותן בחירות שלא יכולנו לבחור. אבל הטרגדיה שלך ושל שאר האנשים הטובים, שנכנסתם לכנסת מתוך טוב לבו של לפיד, ועם הבטחה שלכם לנאמנות, ללא בסיס כוח פוליטי עצמאי משלכם, היא שלמרות שהייתם אנשים מעורבים ולעיתים ביקורתיים מחוץ לכנסת, בתוכה אין לכם מקום לעמוד ממנו ולערער על סמכותו של המנהיג ועמדותיו. מצבכם, במובן הזה, גרוע ועצוב ממצבו של אחרון העסקנים.

אני חושב שהמקרה שלך, ושל עוד כמה "אנשים טובים", הוא עצוב לדור שלנו, אבל אולי גם סמלי – מרוב דה-פוליטיזציה שעברנו, מרוב רצון להיות "טובים", מרוב רצון לספר שאנחנו גם כבר בוגרים ו"מפוכחים" ומכירים את דרך העולם, אנחנו נעביר את החוקים הרעים ונספר לעצמנו איך זה עוד צעד בדרך אל הטוב, אל הרבה הצעות חוק אחרות שתקדמי שיועילו ללא מעט אנשים נגד לא מעט עוולות, איך זה קשור לערך הנאמנות הנעלה לאיש שבחר באנו והביא אותנו לכנסת והבין שיש לנו "חלום אמיתי לשנות את העולם", וכנראה הבין שאם הוא "יביא" לכנסת מספיק אנשים עם "חלומות אמיתיים" כאלו, הם יוכלו להסתיר את ערוותו.
אבל הערווה גלויה היום.

שלך, אלמוג

 התפרסם בהעוקץ

אודות almog behar

"צִמְאוֹן בְּאֵרוֹת", "אנא מן אל-יהוד", "חוט מושך מן הלשון", "צ'חלה וחזקל".
פוסט זה פורסם בקטגוריה מאמר, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על מכתב פתוח לחברת הכנסת עדי קול

  1. דודי הגיב:

    אלמוג שלום,
    אני אמנם מתנגד לחוק המשילות, אבל אני לא חושב שהעלאת אחוז החסימה היא "מהלך לייהוד הכנסת".

    שיטת הממשל בישראל מתייחדת ברמה גבוהה מאד של ייצוגיות, מפני שהיא שיטה יחסית טהורה, ללא כל חלוקה לאיזורי בחירה. כך מתאפשרות תופעות כמו מפלגות מגזריות, וכך נחלשות מפלגות החותרות לייצוג כלל הציבור, כמו מפלגות העבודה או מרצ שכוללות מועמדים ערביים בין נציגיהן, או הליכוד שיש בו נציגים דרוזים.

    המיעוט הערבי בישראל זוכה לייצוג מספרי גדול בהרבה בבית המחוקקים מאשר מיעוטים רבים במדינות מערביות. למשל, בסנאט של ארה"ב מכהנים כיום רק שלושה סנטורים שחורים, וזהו מספר שיא אי-פעם – בסנאט הקודם לא כיהן אף לא אחד. (האוכלוסייה השחורה מהווה 12% מאוכלוסיית ארה"ב). בצרפת אין כמעט כלל ייצוג למיעוט המוסלמי.

    לדעתי האידאל הוא מעבר לשיטה מעורבת, שבה חצי מהנציגים ייבחרו ברשימה ארצית, וחצי באיזורי בחירה.

  2. עידית הגיב:

    ערוות יאיר לפיד, ערוות עדי קול, ערוות יש עתיד – בהסכם "מסחרי" להצביע על שלושה חוקים, שלפחות לאחד מהם אתה אולי בקושי מסכים… מעורר בחילה.

  3. אוריק קרמר הגיב:

    לציבור גדול של מצביעים מתגלה יאיר לפיד, שאינו מקיים את הבטחותיו. מאכזב. הצטערתי לקרוא את הדברים של ח"כ ד"ר עדי קול. היא, כנראה, לא גילתה עדיין את יאיר לפיד. אוי לנו שכאלה חברי הכנסת שלנו. במחשבה שניה, אני תוהה אם עדיפים חברי הכנסת הנהנתנים והמושחתים, שיודעים היטב מיהו יאיר לפיד, על עדי קול התמימנה.

  4. yneder הגיב:

    שלום אלמוג
    כוונותיך טובות וראויות גם הן. אני מסכים כמעט לכל מילה שכתבת בדבר טיבם וטבעם של החכי"ם שלנו. אבל..
    השיטה הדמוקרטית נוצרה כדי להתגבר במשהו, למתן ולהגביל את טבעו של האדם מול התנהלות ציבורית ראויה יותר. מרכיב הצדק בחוק נעלם ונשמט בכל כך הרבה פסקי דין משום הצורך הזה בשליטה על ההתנהלות וההתנהגות הכלליים תוך התעלמות לפעמים מהגורם המוסרי הצודק.
    לכן, לא שיטה, אלא אדם (מה לעשות), יכול אולי להוות פתרון שלטוני ראוי בתוך השיטה הבעייתית הזו (ראה מנהיגים דוגמת רבין ועוד.)
    לא רודן נאור, כהגדרתך, אלא מן יוסף בעל חלומות כזה, מן יאיר כזה, שדעותיו אינן מתיישבות עם שלך כמעט בכל עניין.
    במכתב הגיוס וכן במכתב לח"כ עדי קול אתה מיצר על החלשתם של החלשים ממילא מחד, ומאידך מחיקת הייצוג של מיעוטים, המיעוט הפלשתינאי למשל מהכנסת עם קבלת חוק המשילות.
    בעניין החלשים אני מסכים לכל מילה שלך. והייתי מוסיף על כך כמעט את כל הציבור השותק, הרוב הדומם, מעמד הביניים שהופך לאט לאט לפרולטריון קורס תחת שלטון אטום וטיפש. אבל..
    חייבת להיות הגדרה כלשהי למושג עם. מי שאינו יכול להכיל על עצמו שייכות לעקרונותיו של העם שלי ושלך, האם תפקיד בידיו את האחריות על חייך? נכון, זה לא דמוקרטי. זה שוב התחום שבו הטבע האנושי קובע את הכללים. גם החלוקה בה אתה וחבריך מחלקים את העם הזה לקבוצות של בעלי אינטרסים שגוי מבחינה מוסרית. האם המיעוט הערבי או החרדים או כל קבוצה אחרת חייבים להיות מיוצגים פוליטית או שמא יטפסו במעלות הפוליטיות בתוך המפלגות השונות ומשם יילחמו על עקרונותיהם? אין ספק לגבי שוויון האפשרויות לכלל אזרחי המדינה. אבל..
    נדמה לי שזו כלל איננה הבעיה. אומר זאת כך:
    אמי ז"ל, חברת קיבוץ נאמנה, שחקנית נפלאה שלעולם לא הצליחה להתגבר אל המבטא הייקי הכבד שהביאה עמה מברלין בה נולדה, מעולם , מעולם, לא קבלה על קיפוח מכל סוג שהוא. בחירתה בחיים בתנאים בלתי אפשריים כמעט נבעה מתוך תפישתה את המושג עם ומולדת באופן שאני תופש אותו, ואני מקווה שגם אתה.
    שלך יורם.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s